Cardurile de sănătate, obligatorii de anul viitor

 

Niciun serviciu medical nu va mai fi validat decât prin card începând de anul viitor, cel mai probabil, din luna februarie. Anunţul a fost făcut, la începutul acestei săptămâni, de către reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. Până în prezent, la nivel naţional, au fost distribuite asiguraţilor peste 12 milioane de carduri naţionale de sănătate, din care, au fost validate în sistem peste 120.000 de astfel de documente. „La începutul anului 2015, după o perioadă în care vom rezolva toate problemele legate de modul de funcţionare care ne sunt semnalate de către furnizorii de servicii medicale, decontarea serviciilor medicale se va face doar în baza cardului de sănătate. Cardul poate fi iniţializat, cu excepţia farmaciei, la orice furnizor, respectiv medic de familie, de specialitate din ambulatoriu sau din spital”, au spus reprezentanţii CNAS.

Facilităţile de transport, doar pe bază de card
De asemenea, după 31 decembrie, facilităţile de transport se vor acorda persoanelor care beneficiază de acest drept doar pe baza cardului emis de CNAS. Până la acea dată, facilităţile de transport vor putea fi obţinute ca şi până acum, pe baza tichetelor de călătorie gratuită sau a taloanelor speciale de călătorie, potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor. „A fost adoptată Ordonanţa de urgenţă privind prorogarea unor termene privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea facilităţilor la transport pentru anumite categorii de persoane. Asigurarea facilităţilor de transport pentru persoanele care beneficiază de acest drept, potrivit legii, se mai poate face pe baza tichetelor de călătorie gratuită sau a taloanelor speciale de călătorie numai până la data de 31 decembrie 2014, dată la care urmează să fie asigurate aceste facilităţi pe baza cardului emis de către CNAS”, se precizează în sursa citată.

În Sălaj, se testează sistemul
În Sălaj, oficial, distribuirea cardurilor de sănătate s-a încheiat luna trecută, poştaşii având de livrat peste 156.000 de astfel de documente. Peste 4.000 de carduri de sănătate au fost returnate Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj, întrucât destinatarii fie nu au fost găsiţi acasă de către poştaşi, fie şi-au schimbat domiciliu. Sălăjenii în cauză se pot prezenta la sediul instituţiei pentru a-şi ridica documentul. “Ne-au fost returnate circa 4.353 de carduri de sănătate, după ce persoanele asigurate nu au fost găsite la domiciliu şi nici nu s-au prezentat la oficiul poştal”, a explicat Marius Tăutu, preşedintele CJAS Sălaj.
De asemenea, conform spuselor acestuia, în judeţ, testarea cardului naţional a demarat la începutul acestei luni. “Mulţi din medicii din judeţ şi-au achiziţionat deja cititoare de carduri. De asemenea, şi spitalele s-au interesat despre achiziţa cititoarele. Nu a fost stabilit încă un termen până la care furnizorii de servicii medicale să-şi cumpere aparatele, în schimb toţi au fost înştiinţaţi despre obligaţia de a-şi achiziţiona cititoarele. Probabil, la nivel naţional, testarea sistemului se va face în luna ianuarie. La nivel local, însă, am decis să facem o testare a cardului naţional de sănătate începând cu luna decembrie”, a precizat Marius Tăutu.
Cardul naţional de sănătate reprezintă codul de acces pentru toate sistemele informatice folosite la nivelul Casei Naţionale, iar în teritoriu al caselor judeţene. Conţine date minime legate de asigurat, respectiv nume, prenume, codul de identificare a cardului, codul de identificare a asiguratului şi termenul de valabilitate al documentului, care este de cinci ani. În acelaşi timp, cardul reprezintă confirmarea prestării serviciilor medicale în sistemul de asigurări de sănătate. Este distinct faţă de cardul european, acesta va fi folosit doar pe teritoriul ţării. “Este util pentru dovedirea calităţii de asigurat şi înlocuieşte adeverinţa de asigurat şi celelalte documente, care, în absenţa adeverinţei puteau fi folosite de către persoana care avea nevoie de servicii medicale. Prin acest mijloc se înlătură unele deficienţe care atestă sau nu calitatea de asigurat a persoanei respective atunci când apelează la un serviciu medical”, a menţionat preşedintele CJAS Sălaj. Totodată, modul de tipărire, de imprimare şi de distribuire a cardurilor va fi unul permanent. “Pentru o persoană care împlineşte vârsta de 18 ani, Casa Naţională trimite, cu o lună înainte, Imprimeriei Naţionale datele de identificare pentru tipărirea cardului, document care va ajunge la destinatar tot prin intermediul serviciilor poştale. Deci, este un proces continuu pentru emiterea şi intrarea în posesia cardului”, a exemplificat reprezentantul Casei Judeţene.

Leave a Comment